Tervetuloa
Poimintoja hotellialan kehitystrendeistä PDF Tulosta Sähköposti

Tässä kappaleessa on listattu joitain poimintoja suomalaisten hotellialan johtajien haastatteluista ja heidän näkemyksistään ryyditettyinä tulevaisuustutkijoiden näkemyksillä.

Teknologian rooli hotelliasumisessa

Tulevaisuudessa hotellit pystyvät vastaamaan asiakkaiden toiveisiin entistä paremmin. Huoneissa tulee olemaan elementtejä ja toimintoja, joita voi muokata asiakkaiden omien mieltymysten mukaan. Näitä voivat olla musiikki, valaistus, tuoksut, huoneen väritys ja osittain myös sisustus. Yksilöllisyyden korostaminen teknisten ratkaisujen avulla hotellihuoneessa tulee olemaan yksi merkittävimmistä muutoksista hotellihuoneissa. Tulevaisuudessa avaimena voi toimia sirukortti, johon on tallennettu asiakkaan henkilökohtaiset toiveet ja mieltymykset. Asiakkaan saapuessa huoneeseen sirukortti aktivoi oikeat asetukset, ja näin huone on räätälöity vastaamaan asiakkaan valintoja. Asiakas voi tallentaa sirukortille monia eri asetuksia, ja valita niistä kulloinkin sopivimman.

Useiden yksittäisten laiteiden käyttömahdollisuudet tulevat monipuolistumaan. Esimerkiksi TV tulee toimimaan enemmän tietokoneen lailla; se pystyy vastaanottamaan sekä lähettämään tietoa, mahdollistaen mm. videokonferenssit ja Internetin käytön TV:n näytön kautta. Koska kanavavalikoima kasvaa hotelleissa jatkuvasti, tv-kanavien etsintä ja luokittelu Googlen kaltaisen hakuohjelman avulla voisi olla mahdollista. Tämän ohjelman avulla asiakas pystyy tallentamaan omat suosikkikanavansa TV: en tai suoraan omalle sirukortilleen. Perinteinen hotellikansio poistuu, ja kaikki tieto siitä siirtyy TV: en.  TV, tietokone, musiikkilaitteet ja muut tekniset toiminnot tulevat yhdistymään, eli kaikkia huoneen toimintoja voisi ohjata samasta laitteesta.


 
< Edellinen   Seuraava >