Tervetuloa
Asiakaskäyttäytymisen muutokset PDF Tulosta Sähköposti

Muuttuva kuluttaja, postmoderni kuluttaja, vaativa kuluttaja. Mitä on tapahtumassa? Kautta hotellielinkeinon historian kuluttajaa on pidetty elintarvikeketjun loppupäässä olevana oliona, jonka tehtävänä on hyväksyä hotellinjohdon tekemät konseptipäätökset ja logistiset linjaukset, kiltisti yöpyä valitsemassaan hotellissa, jossa häntä pyydetään ”olemaan kuin kotonaan” vaikka tämän päivän liikematkustaja nimenomaan haluaisi mieluummin olla kotona, ja vapaa-ajan matkustaja taas paeta kotoa uusiin, eksoottisiin seikkailuihin. 

Hotellit on perinteisesti jaettu liikematkustus- ja vapaa-aikahotelleihin. Tämä jako on horjumassa. Useat viime vuosina rakennetut life style, design ja chic – hotellit tarjoavat asiakkaalle ”näyttämön”, paikan, jossa samanmieliset ja samoin elävät uuden ajan asiakkaat kohtaavat toisiaan.

Samaan aikaan meistä on kuluttajina tulossa entistä vaativampia, ärhäkkäämpiä, lyhytpinnaisempia, varakkaampia, kokeneempia ja halukkaampia kokea elämyksiä – niin elämyksiä, ei huoneita, ravintolaa tai baaria – vaan elämyksiä. Yksilöllisiä, räätälöityjä elämyksiä, ei massaelämyksiä. Olemme siirtymässä volume-based –ajattelusta value-based –ajatteluun.

Hotellielinkeinon tulee vaikuttaa maslowilaisittain portaikon yläpään, ei alaosan tarpeisiin, itsensä toteuttamisen ja nautiskelun tarpeisiin, ei suojan hakemisen ja ruoan syömisen tarpeisiin.

Kuluttaja on myös arvaamaton, kärsimätön ja oikutteleva. Mutta onneksi myös varakkaampi ja halukkaampi maksamaan oikuistaan kuin koskaan. Ehkä tämä megatrendi tuo meille entistä lyhytkestoisempia hotellien liikeideoita. Ehkä hotellimaailma seuraa trendiravintoloiden liikeideakehitystä, jossa konseptit saatetaan uusia muutaman vuoden välein.

 
< Edellinen   Seuraava >